Dr.Hauschka Med

Interview med den antroposofiske hudlæge Dr. Med Brigitte Roesler fra Tyskland

Dr.Hauschka Med: Tør hud er sandsynligvis noget mange mennesker kender til. Hvordan kan det være? Og kræver alle tilfælde af tør hud særlig behandling?

Dr. Med Brigitte Roesler: Tør hud kan skyldes mange forskellige faktorer. Mange mennesker har en tør hud om vinteren, når både den kolde luft udenfor og radiatorluften indenfor er meget tør. Men også om sommeren bliver huden udtørret af sol og badning. I begge tilfælde er det ofte tilstrækkeligt at bruge hudplejeprodukter af høj kvalitet for at få huden til at regenerere.

Sommetider følger der også kløe med en tør hud. Er årsagerne de samme?

Grænsen mellem kløe på grund af en meget tør hud og kløe som kan have indre, organiske eller sjælelige årsager, er tit flydende. Huden er vores beskyttende organ, som vi også sjæleligt kan forskanse os bagved. Mange gange ville vi allerhelst gå ud af vores gode skind eller kradse os selv til blods. Så er det et udtryk for nervøs anspændthed eller sjælekvaler.

Skal man omgående gå til en hudlæge med sin kløe?

Det kommer helt sikkert an på hvor belastende kløen er. Hvis personen ligefrem kradser hul på huden – hvad der kan give infektioner – skal det under alle omstændigheder undersøges af en hudlæge. Kløe eller eksemer kan i nogle tilfælde skyldes at man ikke kan tåle et bestemt stof, eller det kan være tegn på en organsvaghed f.eks. i nyrerne eller leveren.

Kløe kan også være udtryk for et atopisk eksem. Hvad er det, helt nøjagtigt?

De såkaldte atopiske sygdomme, herunder neurodermitis (atopisk eksem), høfeber og allergisk astma, er en – desværre – stadig voksende gruppe sygdomsbilleder. De er udtryk for en overfølsomhed der kan opstå som følge af samspillet mellem miljøbelastninger og for store krav fra samfundet. Neurodermitis rammer ofte mennesker, man kan kalde ”hovedmennesker”. Individer som er drevet mere af deres tanker og intellekt end af deres hjerter.

Hvilken terapi vil De anbefale til en person som lider af et atopisk eksem?

Huden er et spejl af vores befindende, men også af vores indre organer, og begge områder kan styrkes ved naturopatiske terapier. Indvendig sætter jeg ind med naturlægemidler bestående af hudaktive lægeplanter og potenserede mineraler. Kunst- og samtaleterapier eller helseeurytmi styrker patienten. Terapier der tillader patienterne at forholde sig til et mere positivt liv, hvor de igen kan føle sig komfortable i deres hud. Nærende hudpleje skaber en forbindelse mellem disse positive følelser: følelsen af at ens eget beskyttende lag er styrket og fornemmelsen af at være i god kontakt med sin krop. Den optimale hudpleje i disse tilfælde er en der styrker hudens barrierefunktioner og som har en plejende oliebase, der er velegnet til tør hud.