Echinacea

Family: Kurveblomstfamilien (Asteraceae)

Rød Solhat

Beskrivelse

Den røde solhat der oprindeligt er fra Amerika, blomstrer fra juni til september, hvor havens bed transformeres til et pink og lilla hav af blomster næsten hele sommeren. I Europa dyrkes den hovedsageligt som prydplante og kan opnå en højde op til en meter (3 fod). I toppen af stænglen sidder et stort blomsterhoved som er ret imponerende. Spændvidden fra de brune-orange rørformede hovedblomster og de pink-lilla stråleblomster er en af hovedattraktionerne ved denne utraditionelle skønhed. I fuldt flor omgiver de 15 til 20 hængende stråleblomster det konisk hvælvede blomsterhoved som kanten på en hat. Et anden usædvanligt særkende ved solhat er det forbløffende mønster i duft produktionen. Når den begynder at blomstrer og bladtungerne på stråleblomsten vender opad, har blomsten praktisk talt ingen duft. I fuld blomstring vender bladtungerne bagud og bøjer efterhånden slapt ned. Nu udsender blomsten en fin honning-agtig duft der tiltrækker bier, sommerfugle og andre insekter. Så snart blomsterne er blevet bestøvet af de travle hjælpere, får duften en nærmest vanilleagtig aroma. På dage hvor det blæser har blomsten med det næsten valnøddestore blomsterhoved fuldt brug for de elegante, hårede stængler. Solhattens lancetformede blade er også grove og behårede. I Nord-amerika trives den pælerodede plante, som udvikler rødder dybt ned i jorden, særligt godt på den tørre kalkholdige præriejord og på sandsletter. I Europa bliver Rød Solhat dyrket på næsten al slags havejord.

Oprindelse

Den røde solhat er oprindeligt fra Nordamerika hvor den findes på de tørre stepper i de sydligere stater fra Alabama til Texas. Den findes også i de mindre udbredte løvskove i de centrale- og østlige stater i USA.

Indeholder

Echinacin, æteriske olier, harpikse, bitterstoffer, phytosteroler, inulin, polysaccarider og den bakteriehæmmende echinacoside.

Anvendelse

I den kolde årstid spiller echinacea en vigtig rolle i forebyggelse og behandling af forkølelser og influenzalignende infektioner. Den generelle stimulation af immunsystemet støtter og styrker det naturlige forsvar ved at give kroppen flere kræfter til at modstå og bekæmpe forskellige typer af patogener så som virus, bakterier og protozoer. Echinacea bruges ofte indvortes for at støtte behandlingen af tilbagevendende infektioner i luftveje og nedre urinveje. Vores viden om den medicinsk anvendelse af echinacea kan vi i høj grad takke de nordamerikanske indianere for. Den var en af deres allervigtigste medicinalplanter og blev traditionelt brugt til at kurere febersygdomme, insektbid, dårligt helende sår og endda slangebid. Oprindeligt blev echinacea især brugt til behandlingen af åbne sår. Den var effektiv i de antiinflammatoriske processer der kommer efter selve beskadigelsen. Echinacea er egnet til sårheling og behandlingen af hudsygdomme på grund af den antiinflammatoriske og antiseptiske virkning og reduceringen af rødmen og hævelser. Echinacea har ingen relevans i urte-teer da de fleste af de aktive stoffer går tabt under tørring af planten.

Interessante fakta

Solhattens videnskabelige navn stammer fra græsk "echinos" = pindsvin der sigende beskriver det piggede udseende på blomsterhovedet. I slutningen af det 19. århundrede opdagede de hvide nybyggere i Nordamerika den Røde Solhats vigtighed, planten som længe havde været brugt som medicinalplante af indianerne. Homøopaten Dr. Meyer så en indianerkvinde knuse en echinacea mellem to sten. Hun viste ham nu hvordan han kunne behandle sår og skader med den friske plantepulp. Omkring 1870 kom hans første plantepræparat med echinecea på markedet i midtvesten under navnet "Dr. Meyers Blood Purifier". I starten kendte han ikke engang navnet på denne plante som var så succesrig i behandlingen af utallige lidelser. Senere fik han den identificeret af Lloyd Brothers i Cincinnati, den største leverandør af lægeplanter i Nord-amerika på det tidspunkt. I slutningen af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. var der så markant en stigning i salget af echinacea at det blev den mest solgte lægeplante i USA.

Anvendt i kosmetik og remedier

Med sine mange æteriske olier, er hele echinacea planten beriget med varmende substanser og kan virke som antibiotikum. Selv roden har et meget højt indhold af æteriske olier. Det ses også af det talrige kanalsystem der findes i rodstokken. Med sin pælerod trækker echinacea kræfter fra jorden og får samtidig varmen fra luften. Med sin udtalte relation til det varmende element er det en plante der hører til det menneskelige jeg og er i stand til at styrke og stimulere det. Styrkelse af jeg?et er nødvendigt ved personer der har tendens til inflammatoriske sygdomme. Blomsten gror åben og er ikke omkranset af beskyttende kronblade. Med væksten bliver stænglen langsomt højere og højere, opad mod himlen. Stænglen trækkes ned af det massive blomsterhoveds vægt, kæmper imod og synes at stræbe mod det vertikale og retter sig op igen og igen. Dette giver os billedet af en snoende, klatrende stængel der bøjer sig forover og tilbage. Den nærmest ståltrådsagtige stængeldannelse og det higende mod en ustabil vertikal position er reflekteret i denne lægeplantes karakter med sin stræben mod det vertikale. Echinacea, er med sine bemærkelsesværdige vegetative kræfter tæt på at være forbundet til de træagtige organer. Disse stimulerer form, orden og åndelige kræfter i organismen.
Til produktionen af essenser, bliver hele blomsterstænglen høstet i juli fra lægeplantehaven hos WALA, rødderne høstes om vinteren.

Echinacea findes i Dr.Hauschka Clarifying Toner og Dr.Hauschka Med Labimint Acute Lip Care.