Dr.Hauschka Med
Dr. med. dent. Hans Dieter Schwertfeger

Interview med den antroposofiske tandlæge Dr. Odont. Hans Dieter Schwertfeger

Dr.Hauschka Med: For det meste ignorerer vi vores tænder indtil de selv ’smerteligt’ melder sig på banen. Og så er det som oftest kun den tand der gør ondt, der bliver behandlet. Er det den rigtige fremgangsmåde?

Dr. Odont. Hans Dieter Schwertfeger: Det er vigtigt ikke isoleret at se på tænderne, for de hænger på så mange måder sammen med organismen og også med vores sjælelige kondition. En syg tand kan være et fingerpeg om et sygt organ eller om sjælelige problemer. Derfor er det vigtigt at tale med patienten og afdække mulige korrelationer til andre problemer. Løsningen af disse er en nødvendig del af tandbehandlingen.

Man siger tit, at en ren tand ikke bliver syg. Alligevel har vi jo allesammen været hos tandlægen med caries og andre skavanker. Står det så dårligt til med vores mundhygiejne?

De fleste tandsygdomme kunne faktisk undgås med en god mundhygiejne. Men også her gælder det, at tanden er en del af den samlede organisme, og at dens sundhed afhænger af hele mennesket, også f.eks. af dets ernæring.

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på i forbindelse med mundhygiejne?

Den rigtige teknik er helt afgørende. Her finder du nogle gode råd. For øvrigt skal man heller ikke overdrive tandhygiejnen.

Kan jeg da børste for meget?

I en vis forstand: ja. Mange mennesker har tynde, tandbærende knogler med tyndt blødt væv omkring, så hvis de børster for hårdt, kan de få problemer med at tandkødet trækker sig tilbage. Det ofte smertefulde resultat er blottede tandhalse. I sådan et tilfælde skal man skifte til meget bløde tandbørster, en speciel børstemetode og milde tandpastaer.

Hvad anbefaler du imod plak?

Mundhulen er en mikroverden med en afbalanceret og sund ligevægt af mikroorganismer. Derfor skal man ikke ustandselig skylle den med desinficerende stoffer mod plak. Det forstyrrer ligevægten. Et godt naturlægemiddel er udtræk af hestekastanjens bark. Det virker forbløffende godt ved plakdannelse.

Du talte før om ernæringen. Hvor vigtig er den for tandsundheden?

Meget. Dårlig ernæring kan helt specielt konstateres ved sygdomme i tandkødet, som f.eks. parodontose, som egentlig er en stofskifteforstyrrelse. Men også manglende dagsrytme og hastige måltider har indflydelse på hele organismens vitalitet og dermed også på vores tænder. Tændernes tilstand er en refleksion på hvor godt vi i almindelighed passer på vores helbred.

Hvor vigtigt er det at børste tænderne med fluortandpasta?

Det må man afgøre i hvert enkelt tilfælde. Har man eksempelvis amalgamfyldninger i munden, skal man give afkald på fluortandpastaer, fordi de kan opløse kviksølvet i fyldningerne. Hos børn kan for meget fluor føre til knogleforhærdninger i hele organismen, som kan hæmme den sunde vækst. På den anden side anbefaler jeg patienter med meget bløde tænder i en periode at bruge produkter med naturlig flour – men i potenseret form. I sådanne tilfælde kan jeg også anbefale præparater med udtræk af hestekastanjebark. De er gode til at opretholde en sund balance i spyttet. Resultatet er et sundere miljø for tænderne, som bliver styrkede og mindre tilbøjelige til at blive angrebet af sygdomme.